Sunday, June 5, 2011

Pabila Rindu Menyapa

Dengan lafaz mulia,"bismillahirrahmanirrahim..", ku mulakan khittah pena~

Lafaz ashhabul yamiin pembuka bicara
Puji-pujian diutus buat Yang Esa
Atas kasih xterperi yg senantiasa tercipta
Buat si kerdil lagi hina bgelar HAMBA

Selawat dan salam turut ku utus buat Sang Penghulu
Penerus perjuangan Nabi dan Rasul terdahulu
Dialah juga kekasih buat Sang Kekasih Agungku
"Salam'alaika Yaa Rasulallah" ku hembuskan di angin lalu
Moga sampainya ia di pangkuan dirimu


Ya Allah! saratnya rindu ini xtertanggung lagi dek hati. Hembusan nafas ku sedari semakin lama semakin menderu laju. Tak lancar dan normal seperti selalu.

'Ya Allah, apa dah jadi dengan hati hamba-Mu ini Ya Allah..?'
hatiku menyoal Sang Penciptanya seakan merintih dan merayu, mendesak satu jawapan yang pasti dari Tuhan melalui gerak hati yang acapkali Dia hadirkan dalam diri. Tindak balas refleksi yang diterima dari medula oblongata(salah 1 organ dlm badan bhgn bawah otak manusia) membuat tanganku secara otomatik menerpa dadaku. Lantas serebrum pula kini memainkan peranannya. Ku ambil kesempatan ini untuk menenangkan hatiku kembali. Jantungku saat itu terus-terusan berdegup kencang dan mengepam laju sel-sel darahku. Tanganku ku usap-usap seakan memujuk hatiku agar bertindak secara normal seperti sediakala kerana dialah 'RAJA' dalam diri yang memberi arahan pada otakku untuk mengawal keseluruhan tindak-tanduk organ-organ dalaman dan luaran jasadku. Sebagaimana kekasih orang-orang mukmin bersabda:

أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ آُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسدَ
الْجَسَدُ آُلُّهُ، أَلاَ وَهِيَ الْقَلْب. - رواه البخاري ومسلم

Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.
(Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.)

Hatiku masih tidak menunjukkan tanda-tanda ingin sembuh. Dia masih berkeras dengan kehendak dirinya.


"Hai hati, sabar ye...sabar ye sayang...ingat, kita kena latih diri kita untuk sabar. Bukan ke orang yang kuat itu adalah orang yang bisa bersabar dan betah bertahan apabila dia mampu untuk marah? dan bersabar itu bererti menahan atau mengekang diri dari keluh-kesah dan sedih dalam menghadapi sesuatu yang tak disukai? kita kena kuat! kita kena lawan perasaan perit tu kalau kita nak latih diri kita jadi kuat!"
terpacul kata-kata itu dari mulutku.

Ya! benar...mudah sekali kata ucapan seperti "banyakkan bersabar ye.." atau "sabarlah..,ada hikmah Allah jadikan ini semua," keluar dari mulut kita apabila berdepan dengan mereka-mereka yang sedang ditimpa sesuatu musibah. Namun, apakah secara praktikalnya kita sendiri mampu melaksanakan tuntutan sabar ini bilamana kita yang berada dalam musibah? berhadapan dengan sesuatu yang tak kita sukai mahupun yang kita benci?

Di sini, bukanku bermaksud yang kita perlu meninggalkan ucapan-ucapan sebegini ketikamana kita berdepan dengan musibah,tetapi alangkah lebih indahnya sekiranya ucapan sebegini dilafazkan dari sekeping wadah yakni hati yang mana pakaiannya taqwa dan ikhlas. Bahkan hati yang melafazkan ini juga tidak terkecuali dari melatih dirinya sendiri dalam mempraktikkan erti sabar dalam setiap saat yang Penciptanya kurniakan. Di samping ia juga turut dihiasi dengan kilauan mutiara qasad yang suci semata-mata demi meraih redha Ilahi? tanpa terlalu memikirkan penerimaan orang yang mendengar sama ada menerima dengan hati terbuka ataupun sukar menerimanya. Bukankah Islam itu indah? dan sabar juga ikhlas itulah Islam. Jadi, tunjukkanlah keindahannya melalui salah satu dari sifat mahmudah(terpuji/baik) ini.

Sabar itu jika diukur melalui teorinya ianya tampak mudah, namun praktikalnya amat payah. Ini disebabkan sifat ini memerlukan penyatuan dari sudut pemikiran dan 'amal dalam diri seseorang individu. Dan penyatuan ini hanya boleh tercapai melalui kerjasama yang tinggi yang diberikan oleh akal,anggota badan,sel-sel dan saraf-saraf dalam tubuh manusia yang mana HATI yang dipandu oleh IMAN sebagai nakhodanya adalah peneraju utama dalam penyatuan ini. Oleh kerana itulah, mengapa sabar sering dikaitkan dengan iman seperti mana kata baginda s.a.w.

"Sesungguhnya sabar itu sebahagian dari iman..."

lihatlah betapa besarnya peranan sabar dalam melengkapkan iman seseorang. Disebabkan kepayahannya jugalah ganjaran yang disediakan buat mereka yang bersabar dan berusaha keras ke arahnya amat besar dan tinggi nilaiannya di sisi Allah s.w.t. yakni antaranya mendapat berita gembira dengan rahmat dan petunjuk dari Allah s.w.t. Ini telah terakam dalam firman-Nya yang bermaksud:

"Dan berikanlah khabar gembira kepada orang yang sabar, yang apabila ditimpa musibah mereka berkata,'Kami milik Allah dan kepada-Nya jua kami akan dikembalikan.' Mereka itulah orang yang mendapat rahmat daripada Tuhannya dan merekalah orang yang mendapat petunjuk."
-[Surah al-Baqarah 2: ayat 155-157]


dan jangan kita lupa bahawasenya dengan
rahmat Allah lah kita dimasukkan ke dalam syurga,

"Dan para malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu(sambil mengucapkannya), keselamatan atas kalian berkat kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu."
-[Surah al-Ra'd 13: ayat 23-24]



Subhanallah! betapa besar dan tingginya martabat sabar dalam Islam sehinggakan ganjaran yang diperoleh bukanlah sesuatu yang sembarangan.Oleh itu, tak salah bukan malah digalakkan untuk kita menyemainya menjadi benih berkualiti dalam diri kita?

Mungkin dengan mendengar sedikit kata-kata pujukan dariku, serba sedikit ku rasakan kelegaan di hatiku. Alhamdulillah, dia mengerti kata-kataku. Cumanya yang masih belum settle ialah masih kedengaran di telingaku hembusan nafas menderu deras keluar masuk dari corong mulut dan hidungku.

'Ya Allah... apa aku nak buat lagi ni...apa ye? ermm...apa...'

Otakku ligat berfikir solusi terbaik untuk meredakan keperitan hatiku yang secara tak langsung juga sebagai penyokong tambahan untuk aku dapatkan kemenangan buat imanku. Lantas tanpa ku buang sisa saat dan waktu yang bakal berlalu, jasadku bangkit dari pembaringan. Tanpa menunggu arahan, cekap sahaja jari-jemariku ini mengorak langkah tariannya di atas keyboard laptopku mencari folder music yang terkandung di dalamnya salah satu file himpunan 114 surat cinta Kekasih Agung bacaan As-Syeikh Saad Al-Ghamidi. Laju sahaja jari telunjuk menekan button play dan surah Ar-Rahman menjadi pilihan hatiku buat mengubat laranya. Ku dengar dan hayati satu demi satu bacaan ayatul husna ini, dalam hati ku bermohon moga-moga berkat mendengar ayatul husna ini Allah sudi campakkan ketenangan buat sang hati dan menormalkan kembali keadaanku.

Allahu Akbar! benarnya kata-kata Allah bahawa sesungguhnya Al-Qur'an itu diturunkan sebagai penawar buat orang-orang yang beriman. Aku sedari kini diriku yang tadinya seperti agak tidak keruan kini kembali tenang. Alhamdulillah, nafas ini kembali sekata. Mungkin telah sembuh sepenuhnya dari sakitnya. Memoriku kembali menerjah pada apa yang sering diungkapkan sahabat-sahabat kesayangan hati 'ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang..'

Sebagai pembakar semangat buat hatiku, ku berdo'a agar masih adanya hari esok untuk diri ini agar dapat ku bawa ia dan sang raja menziarahi kekasih yang agak hampir setahun tidak ku jenguk buat mengubat kerinduan ini terhadapnya.


'Wahai hati, insya-Allah jika esok masih ada untuk kita dan tiadanya aral melintang, kita minta izin mak untuk ziarah kekasih hati kita ye :) bila dah sampai padanya, kita sujud mencium tapaknya, kita menangis sepuas-puasnya mengenangkan betapa kotor dan hinanya kita dihadapan Allah yang Esa dan bersyukur dengan pemberian Kekasih Agung kita :)' monolog hatiku dalam sepi...



~nantikan kehadiranku MASJID AL-MAKMUR S5~
Insya-Allah...








No comments:

Post a Comment