Wednesday, October 20, 2010

:::: SelAmAt hAri lAhir ::::

Barakallahu lakum...
"Selamat Hari Lahir" duhai sahabat. Ucapan ni safi khususkan buat dirinya(sahabat safi ni walaupun hakikatnya tarikh tu dah lama berlalu...hehee :-D) tidak kiralah sama ada sahabat ni belum mengetahui, atau telah mengetahui, atau juga akan mengetahui (wallahu a'lam
(",)). sahabat yang selama ini bagi safi dah terlalu banyak membantu safi(mungkin dia sendiri tak menyedari hakikat itu, sebab safi pun tak pernah nak cakap-cakap ape-ape kat dia,sebab I prefer to keep this secret only with Him), Subhanallah... mungkin dah terlalu banyak pahala yang tersalur pada dirinya hasil dari amalannya yang mungkin orang lain hatta dirinya sendiri menganggap perkara itu hanya satu perkara yang biasa-biasa je dek kerana kebiasaan yang dia lakukan. Alhamdulillah...safi pun niatkan jika satu masa nanti masih ada rezki untuk safi hidup (ke peringkat dewasa dan mencecah matured level) safi nak sebarkan kebaikan yang dia pernah beri pada safi kepada ummah. Semoga pahala yang tersalur pada dia akan semakin bertambah-tambah. Insya-Allah~ (mase tulis part ni tiba-tiba safi rase happy pulak. Eh! tiba-tiba bersemangat nak hidup demi agama ni. Ijtahid!!!)

Perkenalan kami memang sesuatu yang tak pernah safi duga mahupun terlintas di benak akan terjadi. Allahu Akbar, Allah Maha Besar. Dengan keMaha Agung kekuasaan-Nya dan dengan sifat 'al-Ilmu' Nya Dia Maha Mengetahui apa yang berlaku di masa silam, akan datang, dan masa hadapan. Subhanallah hebatnya Allah. "Taqdir mengatasi Tadbir" itulah sunnatullah kehidupan. Berbalik pada perkenalan kami, safi memang tak pernah punya keinginan pun mahupun qasad untuk bersahabat dengannya. Namun, taqdir Allah mendahulukan tangannya menyemai benih persahabatan kami. Dari situ bermulalah satu episod ukhwah antara kami (wah wah wah....cik safi, awatnya chek tengok ayat ni macam dalam iklan kat tv?), perit-jerih, suka duka, ilmu dan dakwah (ini yang paling penting) kami kongsi bersama, sunnatullah ukhwahfillah... Sesuatu yang membuatkan safi respect dan adakalanya 'cemburu' jugak pada sahabat safi ni ialah dia seorang yang sukaaaa...'memberi' walau pemberian itu bukan dalam bentuk material tapi 'pemberian' itu adalah something yang cukup, cukup bermakna pada Allah, Islam dan safi sendiri.(EEEEEeeeeiiiiii!!! saya pun nak jugak jadi macam tu! tak aci! tak aci!) Sesuatu yang pasti, safi akan berlawan dengan dia lillahi ta'alaa. (Yeah cik safi! semangat! semangat! Islam boleh!!!)

"Cik safi, kenapa semua yang cik safi kabo baik-baik belaka? takde ke yang kurang baik? kan kebiasaan perhubungan mesti ada pasang surutnya?"

Ya. satu persoalan yang bagus!

Menjadi adat dalam perhubungan pasti ada pasang dan surutnya. Sedang lidah lagikan tergigit(peribahasa yang selalu digunakan untuk menggambarkan situasi dalam perhubungan). Jika dalam sesebuah perkahwinan adakalanya berlaku ketidak sefahaman dan pertelingkahan, sudah tentu ianya turut ada dalam sesebuah persahabatan. Cuma yang mengharmonikan kembali hubungan itu adalah masing-masing kembali pada 'asalnya' yakni beristighfar, renung kembali niat asal kita bersahabat dan impak-impak yang bakal timbul jika masing-masing mengambil tindakan positif mahupun negatif. Namun Alhamdulillah berkat kesefahaman, lapang dada, menganggap ini adalah ujian bukti kecintaan Allah pada kami, kami terima dengan hati terbuka. Memang safi akui agak perit menelannya tapi safi gagahkan jua diri untuk terima seadanya. Safi hanya mampu berdo'a semoga Allah memegang utuh hatinya dan hati safi atas jalan kesabaran dan keredhaan dalam menghadapi ujian. Akhirul kalam, terima kasih, jazakumullahu khairan kathira buat si dia sahabat yang safi sayangi... Moga Allah nilai segala amal kita untuk saling mendukung antara satu sama lain demi memartabatkan agama suci ISLAM.

No comments:

Post a Comment